هدرز چیست و چه کاربردی دارد؟
هدرزها جایگزین مانیفولد اگزوز (بخشی از اجزای سیستم اگزوز) می شوند. مانیفولد درست جایی بین قسمت جلویی اگزوز و سرسیلندر قرار می گیرد. هدرزها ساختمان لوله ای شکلی دارند که هر لوله برای هر پورت اگزوز استفاده می شود. در نهایت هر دو در یک تیوب بزرگتر که به عنوان کالکتور شناخته می شود به هم می رسند.
عملکرد اصلی هدرزها درست شبیه به مانیفولدها است. اما، در عین حال، کارکرد متفاوتی نسبت به هم دارند. عملکرد اصلی هدرزها، کاهش محدودیت ها و پاک کنندگی سیلندرها میباشد که در نتیجه ی آن، قدرت خودرو را افزایش می دهند. بنابراین باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می شوند. این ویژگی ها جریان گاز خروجی از اگزوز را افزایش می دهند و فشار بازگشتی کمتری روی مانیفولدها وارد می کنند.
معمولا گازهای خروجی از طریق سیلندر خارج شده و وارد مانیفولد اگزوز می شوند. اگر خودرو دارای چهار سیلندرو یا هشت سیلندر باشد، سیلندرها از همان مانیفولد استفاده می کنند. از آنجایی که، گازهای خروجی یک سیلندر فشاری را روی مانیفولد ایجاد می کنند، به نظر می رسد که مانیفولد در واقع منبع فشار برگشتی است.
